Sejarah Lahirnya Alam Minangkabau
Pada masa Datuak Ketemanggungan dan Datuak Parapatiah nan Sabatang belum lahir, negri negri masih dikuasai oleh seorang datuk(datu) yang bergelar Dt. Marajo Basa di Padangpanjang Dt. Bandaro Kayo di Pariangan Padangpanjang. Kedua datuk itulah yang memakai gelar kebesaran. Dan Pariangan Padangpanjang adalah kampung yang pertama dalam alam Minangkabau sebelum kampung-kampung lain bermunculan.. . Kedua datuak ini menyusun sebuah Undang-undang aseli yang bernama: Undang-undang "Si Mumbang jatuah", "Si Gamak-gamak" dan "Si Lamo-lamo". Ke3 undang-undang ini disusun tangkainya satu demi satu, dipakukan ketiang panjang, dibasuh kelautan.
Mungkin berdasarkan undang-undang yang sudah ada kemudian Datuak Ketemanggungan dan Datuak Parapatiah nan sabatang menyusun undang-undang adat yang kemudian jadi terkenal dengan 2 prinsip yang berbeda tetapi dapat berjalan bergandengan tidak saling berbenturan. Dasar peraturan Datuk Ketemanggungan :― Berpucuk bulat titik dari atas dengan tata cara ; "Bertangga turun".
Dan dasar peraturan Datuk Parapatiah nan sabatang :― Ber-urat tunggung membersut dari bumi, dengan tata cara "berjenjang naik".nBila antara kedua kelarasan itu terjadi pertikain faham atau pertentangan, dibawa ke Balai nan Saruang di Pariangan Padangpanjang yang mempunyai hak kuasa mutlak :―Genting putus, biang tembuk. Ketua dalam Balai nan Saruang ini ialah Datuk Maharajo nan Banego-nego. Dicetuskan dalam pantun adat:
Pisang sikalek-kalek hutan, pisang timbatu nan bagatah.
Koto Piliang inyo bukan, Bodi Chaniago inyo antah.
Koto Piliang inyo bukan, Bodi Chaniago inyo antah.
Pada masa itu bermupakat datuk-datuk yang lain dengan pimpinan datuk yang berdua, untuk mendirikan sebuah balai tempat mengadakan musyawarah. Yang Dipertuan menitahkan kepada Cetibilangpandai agar membangun balai yang bernama: "Balairuang Panjang" dengan ciri-ciri:
yang bertonggak teras jilatang,
yang berperan akar lundang,
yang bertabuh pulut-pulut,
yang bergetang jangat tuma,
yang bergendang seleguri. Juga di lengkapi dengan canang buatan Raja Jin yang berdiam dirimba Lawang dan talempong buatan Raja Sigulambai. Setelah balairung selesai dihamparkan "lapik ilalang". Sudah tentu semua kata-kata itu kiasan sebab bahan yang digunakan terdiri dari belukar kecil yang mustahil dibangun menjadi sebuah balairuang adat. Dan itulah balai pertama di Alam Minangkabau yang terletak di Tabek, Batusangkar. Arsitek balairuang ini adalah Tun Tejo Garhano yang kuburannya di Pariangan Padangpanjang terkenal dengan nama "Kuburan panjang" konon Tan Tejo Garhano tubuhnya sangat tinggi hingga ketika beliau mengatap balairuang tersebut hanya dengan berjongkok saja. Ketika diselidiki dan uji laboratorium, tiang balai tersebut para ahli masih belum dapat menentukan dari kayu jenis apa dibuat tiang balai itu.
yang bertonggak teras jilatang,
yang berperan akar lundang,
yang bertabuh pulut-pulut,
yang bergetang jangat tuma,
yang bergendang seleguri. Juga di lengkapi dengan canang buatan Raja Jin yang berdiam dirimba Lawang dan talempong buatan Raja Sigulambai. Setelah balairung selesai dihamparkan "lapik ilalang". Sudah tentu semua kata-kata itu kiasan sebab bahan yang digunakan terdiri dari belukar kecil yang mustahil dibangun menjadi sebuah balairuang adat. Dan itulah balai pertama di Alam Minangkabau yang terletak di Tabek, Batusangkar. Arsitek balairuang ini adalah Tun Tejo Garhano yang kuburannya di Pariangan Padangpanjang terkenal dengan nama "Kuburan panjang" konon Tan Tejo Garhano tubuhnya sangat tinggi hingga ketika beliau mengatap balairuang tersebut hanya dengan berjongkok saja. Ketika diselidiki dan uji laboratorium, tiang balai tersebut para ahli masih belum dapat menentukan dari kayu jenis apa dibuat tiang balai itu.
Tatkala sumur akan digali, negri akan dicacak, permedanan anak muda dihiasi, begitu pula perhimpunan pembesar, orang kaya, anak raja-raja mendirikan penghulu dan juga tempat menghukum yang adil. Sesudah itu dibangun pula rumah peribadatan dan lainnya.
Kenapa orang Minang bagala?
Masalah "gala" nan dipikua umumnya laki-laki di minang, sasuai jo pepatah urang tuo, ketek banamo - gadang bagala, bagi ambo iyo masih misteri gadang. Banyak bangso-bangso lain nan mambari gala khusus kapado urang-urang penting di kaumnyo, tapi biasonyo tampak alasan nan logis dalam pambarian gala tu, misalnyo karanonyo bangsawan, dipanggia Pangeran Anu, atau Sultan Fulan, atau Kiyai, atau Daeng dll. Tapi di awak di Minangkabau, gala tu dibagi-bagi baitu sajo sacaro marato ka tiok laki2 nan lah gadang tanpa maliek kecocokan dan kondisi sabananyo pado diri urang nan mamakainyo.
Tantu awak akan mangatokan gala tu warisan nan diturunkan dari mamak ka kamanakan. Di mamak tu tantu dapek dari mamaknyo pulo. Masalahnyo lai kinitu, apokoh mamak nan partamu mamakai gala tertentu memang mamakai gala tu karano jabatannyo? Kalau jabatan, mako dari gala seperti Maharajo, Bandaharo dan Temengguang dsb. jadi tapikie adokoh pangaruah dari kerajaan2 Hindu/Jawa dahulunyo? Tampaknyo indak ado indikasi sangenek alah juo bahaso awak maraso atau mangakui gala tu dari Jawa. Jadi, apokoh mungkin pernah ado di Minangkabau dahulu suatu sistem pemerintahan nan mirip Hindu/Jawa, tapi bukan berasal (atau hasil pengeruh kuat) dari Jawa, melaikan tumbuh dan berkembang sendiri di tanah Minang?
Kini mengenai pola penyebarannyo. Tadi megenai asal usul.
Penyebarannyo tampaknyo maikuti pola migarasi suku, dari nagari asal Pariangan di Tanah Datar, ke Luhak nan Tigo, dan akhirnyo ado ju ka Rantau nan Tujuah Jurai. Satiok suku mangatahui dari ma asal datangnyo, kama nyo babalahan, dan biasonyo gala pusako nan dipakai adolah gala nan dipakai di nagari asal juo. Tapi kalau mancaliak keadaan penyebaran gala pado maso kini, indak bisa awak manamukan suato pola penugasan pejabat pemerintahan dahulunyo di nagari-nagari tertentu. Misalnyo, kalu panghulu di kaum ambo bagala Dt.Makhudum di Pandai Sikek, indak bisa dikatokan secaro mayakinkan bahaso ambo keturunan seorang pejabat tinggi bidang keagamaan yang diutus oleh Makhudum dari Sumaniak ka Pandai Sikek katiko Islam baru masuak. Atau kalau Pangulu ambo Dt. Bandaharo Sati, apokoh ambo keturunan salah seorang Pejabat Keuangan di Pandai Sikek ketiko adat Nagari mulai disusun? Kemungkinan juo beliau itu hanya kebetulan seorang Bandaharo (atau keturunannya) nan pindah dari nagari lain dan katiko sampai di Pandai Sikek bekerja sebagai petani? Semuayo hipotesis sajo, dan indak ado keinginan ataupun urgensinyo masyarakat minang kini mempermasalahkan hal iko. Gala-gala tu dipikua sajo dengan senang hati.
Dikecualikan dari hal diateh adolah pembedaan pangka gala tu, Datuk, Sutan, Katik, dll nan memang biasonyo masih disasuaikan jo jabatan nan besangkutan dalam adat. Nan alah lari adolah sambungannyo, Bandaharo, Palimo, Tumanggung dst. Iko tampaknyo harus dicari polanyo dan direkonstruksi baliak.
Salah satu nan mulai menarik peratian ambo, dari mambaco buku-buku tambo nan ado, tampak satu pola yaitu bahaso gala Dt.Bandaro (Bandaharo) dengan babarapo modifier adolah gala nan salalu dipakai urang nan mamacik jabatan puncak di suatu nagari gadang. Kito bisa baco bahaso Pucuak Koto Piliang adolah Dt. Bandaro Putih di Sungai Tarab. Pucuak suku Bodi Caniago adolah Dt. Bandaro Kuniang di Limo Kaum. Itu duo lareh utamo di Minangkabau. Lareh katigo di Nagari Asal Pariangan, Lareh nan Panjang dipimpin Dt. Bandaro Kayo.
Itu di Luak nan Tuo. Di Luak nan Tangah, Agam. Kito baco bahaso Koto Piliang dipimpin oleh seorang Dt. Bandaro juo, yaitu Dt.Bandaro Panjang di Biaro, nagari nan tatuo di luak Agam. Adapun Lareh Bodi Caniago dipimpin Dt.Bandaro di Baso. Iko hanyo bisa dipahami dalam konteks panghulu sebagai pimpinan di nagari, bukan hanyo sebagai kepala suku atau kaum. Hanyo sampai di situ nan tasuo dalam buku. Kalau diadokan penelitian di lapangan kini ko mungkin bisa diuji, apokoh di tiok-tiok nagari, selalu ado Dt.Bandaharo nan menduduki jabatan pucuak?
0 Komentar untuk "Sejarah Lahirnya Alam Minangkabau"